5 כללי זהב לניהול יעיל של צי רכב
top of page
חיפוש
  • ran1998

5 כללי זהב לניהול יעיל של צי רכב


כללי זהב לניהול יעיל של צי רכב

ניהול צי של רכבים מסחרים יכול להיות אתגרי במקרה הטוב. מנהל צי הרכב ממלא תפקיד חיוני בפיקוח על רכבי החברה, בכדי להבטיח שההרכבים הנדרשים הינם זמינים ופועלים כנדרש. ניהול צי רכב כולל תחזוקת רכבים, פיקוח על צריכת דלק ועלויות, בטיחות וניהול נהגים, תכנון מסלולים ועוד, בכדי לאפשר התנהלות מיטבית ככל האפשר תוך כדי הגדלת תפוקת הצי.

ריכזנו פה 5 תחומים חשובים לניהול שוטף ויעיל של ציי רכב.


1. ניהול צריכת דלק

כמנהל צי רכב אתה ודאי מודע לעלות הגדולה הכרוכה בתדלוק כלי הרכב שלך. גם עם התקדמות הטכנולוגיה, הדלק עדיין יכול להוות כשליש מהעלויות השוטפות של צי רכב טיפוסי - כלומר יש הזדמנויות גדולות לחיסכון במציאת דרכים לניהול צריכת הדלק.

- שימוש בדלקן מייצר חסכון ברור בעלויות ומבטיח שהדלק יסופק רק למיכל המיועד, ועם סוג הדלק הנכון. מנהל צי רכב יכול להגדיר כמויות דלק ,תדירות ותאריכי זמן מותרים ולקבל התראות על תדלוק לא סדיר או דפוסי צריכה לא תקינים בכדי לנטר חריגות. ניתן לשלב קריאות של מד המרחק כדי לפקח על צריכת הדלק, ולתזמן תחזוקה.

- תכנון נכון של המסלול היומי - מסלול מהיר הוא רק חצי מהקרב. תזמון נסיעות באותו אזור לאותו יום, כך שלא יהיה צורך להוציא את הרכבים במשך מספר ימים כדי לנסוע לאותו מיקום יכול לחסוך דלק וקילומטרים.

· ביצועי הרכב מושפעים לרעה כאשר הוא אינו מטופל כראוי - כל מה שגורם למנוע לעבוד קשה יותר, מבזבז ומגדיל את הוצאות הדלק. שמן ישן ומלוכלך גורם למנוע לעבוד קשה יותר כדי להפיץ אותו. שימוש בדרגה לא נכונה של שמן יכול להוריד את יעילות הדלק בשיעור של 1-1.5%. זרימת האוויר והדלק יכולים להיות מושפעים לרעה כאשר המסננים נסתמים וכו.

- צמיגים אמנם אינם הגורם המשפיע ביותר בצריכת הדלק, אך הם מהווים דרך קלה לחיסכון בדלק. הלחץ שהצמיג המתגלגל מפעיל על הכביש הוא כוח שפועל כנגד מהירות הרכב כל שיפור המתבצע בהתנגדות הגלגול של הרכב עוזר. שיפור של 5% בהתנגדות הגלגול עשוי להתבטא בכ- 2% פחות צריכת דלק. עבור חברה שמוציאה 500,000 ש"ח בשנה על דלק, הפחתה של 2% פירושה חיסכון של 10,000 ש"ח בשנה.


2. תחזוקה מונעת

בדיקה ותחזוקה הינם חיוניים בכדי לצמצם תיקונים מאולתרים והשבתה של רכבי הצי. ללא אסטרטגיית תחזוקה חזקה ולוח זמנים לתחזוקה מונעת, צי הרכב שלך עלול להיות במצב של השבתה בלתי צפויה והוצאות יקרות. כמו כן, הנכסים של הצי חייבים להיות במצב טוב כדי שהעסק ימשיך לפעול. כלי רכב שאינם מתוחזקים כראוי הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתקלקל, וכתוצאה מכך יש השבתה לא מתוכננת שמשבשת את פעילות הצי.

בנוסף לתזמון משימות תחזוקה מונעת, חשוב לתת לנהגים דרך קלה ונגישה לדווח על בעיות ונושאים שהם חווים. הנהגים מכירים את צרכי כלי הרכב שלהם בצורה הטובה ביותר, ולפעמים נהג יכול להבחין בבעיה שאינה מתוזמנת לתחזוקה מונעת. ככל שהבעיה מדווחת ומטופלת מהר יותר, כך העלות והסיכוי להשבתה נמוכים יותר. במיוחד חשוב לדרוש מהנהגים לדווח על פריטים הקשורים לבטיחות כגון בעיות בצמיגים, בלמים רכים ולהבי מגבים שחוקים.

בדיקה קבועה של לחץ האוויר בצמיגים לדוגמה, הינה חשובה במיוחד, ומשפיעה כמעט על כל היבט בפעילות צי הרכב, מבטיחות הנהג ועד נצילות הדלק. מנהל צי רכב צריך להיות מודע לאופן שבו שינויי טמפרטורה עלולים לגרום לתנודות בלחץ הצמיגים, ולבדוק באופן קבוע את עומק הדריכה בצמיגים לגילוי סימנים של בלאי יתר. יחד עם בדיקת והחלפת צמיגים שחוקים, יש לוודא שהצמיגים הרזרביים מנופחים לחלוטין.

הזמן שמושקע בפיתוח תוכנית התחזוקה המונעת של צי עשוי לחסוך לחברה כמות נכבדה של זמן אבוד בעתיד. בנוסף, העלות של יישום תוכנית תחזוקה מונעת יהיה קטן בהשוואה לעלויות אחזקה הקשורות לתיקונים בלתי מתוכננים וניתנים למניעה.

3. בטיחות הנהגים

על ידי נקיטת גישה תגובתית בלבד לבטיחות, מנהל צי רכב מסכן את החברה ואת העובדים שלו. תוכנית בטיחות צי קובעת את המדיניות והנהלים הדרושים כדי להבטיח סביבת עבודה בטוחה לעובדים. ללא הדרכות שוטפות ונהלים מסודרים של בטיחות, החברה עלולה לשאת באחריות במקרה של תאונה, כך שגישה יזומה עשויה לחסוך לכולם תביעה יקרה. כמו כן העסקים לעיתים אינם מודעים למלוא החשיפה שנגרמת מרכב שאינו בבעלותם. יש לזהות את כל מי שנוהג מטעם העסק, אפילו את העובדים המשתמשים ברכבים אישיים ו / או שכורים.

יש הרבה הסחות דעת וסכנות בטיחות העומדות בפני הנהגים - כל מה שתוכל לעשות כדי להגן עליהם יועיל.

- קביעת מדיניות ונהלים בכתב מציבה ציפיות עקביות ברורות.

- הכשרת נהגים מבטיחה שכל הנהגים מבינים את המדיניות והנהלים בנושא בטיחות הרכב. על כל הנהגים לקבל גישה למידע על אסטרטגיות וטכניקות נהיגה בטוחות, כולל הדרכה בנהיגה הגנתית.

· מעקב ושיפור התנהגות ובטיחות הנהג חיוניות בכדי לסייע להבטיח כי הנהגים עוקבים אחר כללי בטיחות של החברה.

- ניהול תאונות, כאשר הן מתרחשות, יכול לעזור להפחית את עלויות התאונות. זה גם עוזר להבין את החשיפה ויכול להפחית את פוטנציאל ההפסדים העתידיים.

- גיבוש תוכנית לבדיקת רכב, תיקון ותחזוקה יכול לסייע בהפחתת תקלות יקרות ובלתי צפויות ויכול לסייע במניעת תאונות עקב ציוד פגום.

נקיטת גישה יזומה לבטיחות יכולה לכלול גם הוספת מכשירי בטיחות או טלמטיקה לרכבים – זו אופציה שעשויה להיות יקרה במקצת מראש, אך היא תשתלם בטווח הארוך. ברוב המקרים האלטרנטיבה תהיה הרבה יותר יקרה.


4. צמצום זמן הסרק של הרכבים

זה אולי נראה מובן מאליו, אך מלבד מניעת תאונות וניהול סיכונים, הפחתת זמן סרק לרכבים היא הדרך העיקרית של מנהל צי רכב להורדת עלויות. על ידי ארגון וקיום משלוחים ומשימות שתוכננו מראש לנהגים, מנהל צי רכב יכול בקלות לקצץ זמן מת שבו נהגים מחכים. עם לוח זמנים מסודר, מעטות הסיבות שנהגים לא צריכים להיות מאחורי ההגה ובדרך ליעד הבא שלהם.

הקטנת זמן הסרק בצי הרכב שלך מפחיתה את צריכת הדלק ואת הפליטות המזיקות ומצמצמת את שחיקת המנוע ואת זיהום הרעש. אם למנוע הרכב יש זמן סרק של שעה ביום, המנוע עובר בלאי נוסף שווה ערך ל -40 ק"מ נוספים ליום. כלומר לאחר 100 יום, למנוע יהיה בלאי שווה ערך ל 12,000 ק"מ.

חברות המפעילות צי רכב יכולות להשתמש בנתוני טלמטיקה ו- GPS כדי ליצור דוחות ביצועים אישיים של הנהג. תוכנה לניהול צי רכב היא כלי מצוין לזיהוי הנהגים ששוהים זמן רב יותר מאשר עמיתיהם באותם מסלולים והעצירות המיותרות שהם עושים בדרך, בזמן שמנוע הרכב פועל. עסקים יכולים להשתמש בנתונים אלה כדי ליישם מדיניות רגולטורית שתמנע התנהגות מסוג זה ולהכשיר נהגים לעמוד בתקנות החברה.


5. מערכת ניהול צי רכב – יד ימינו של מנהל צי הרכב

מנהל צי רכב זקוק לנתונים שוטפים ומפורטים שיסייעו לו להימנע מבעיות פוטנציאליות, ויצביעו על אזורים בהם ניתן לבצע שיפורים. אך הכמויות העצומות של הנתונים ,שנוצרים במהלך עבודת הצי יכולים לגזול זמן מגדילות את הסיכון לטעויות.

מערכת ניהול צי רכב יכולה לסייע בהשגת חשיפה בזמן אמת לפעילות צי הרכב, בכדי להשיג את הפוטנציאל התפוקה המרבי שלו. מערכת ניהול צי רכב משתמשת לרוב בטלמטיקה לשפר את יעילות הצי, לעזור להפחית את עלויות התפעול ולעמוד בתקנות הממשלתיות, תוך הגברת שביעות רצון הנהגים והפחתת צריכת הדלק באמצעות ניתוח חיזוי ודיווח מדויק.

תוכנת ניהול צי רכב מאפשרת למנהל הצי לקבל מידע עדכני ורלוונטי על ביצועי הצי שיכול לעזור בשיפור ביצועי הצי ובהוזלת עלויות. באמצעותה ניתן לעקוב סימולטנית אחרי מדדים רבים של הצי, כגון עלות לק"מ, פְּחָת, שיעור תאונות, יעילות דלק ועוד.

מערכת ניהול צי רכב מאפשרת איסוף נתונים ושיפור ביצועים לחברות קטנות וגדולות אך חשוב לזכור כי תוכנות של ניהול ציי רכב אינן מחליפות את הארגון האנושי ואת המעקב והפיקוח אחרי הרכבים והנהגים.

הטכנולוגיות של ענף צי הרכב ממשיכות להתפתח כל הזמן - חשוב להישאר מעודכנים בכדי לעמוד בקצב החידושים שיקפיצו את היעילות של צי הרכב שלך.

487 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

צור קשר

bottom of page