6 טיפים לחיסכון בדלק
top of page
חיפוש
  • ran1998

6 טיפים לחיסכון בדלק

עודכן: 19 במאי 2021



ניהול עלויות הדלק בצי רכב נראה כמו משרה מלאה. בהתחשב בכך שלאחר פחת, הוצאות הדלק הן אחת ההוצאות הגדולות ביותר של צי הרכב, זו השקעה שיש בה אפשרויות גדולות לחיסכון.

מחקר שערך מכון המחקר האמריקני לתעבורה (ATRI) מצא כי עלויות הדלק היוו 24% מסך העלויות השוליות הממוצעות בענף ההובלות בשנת 2018 - יותר מסך ההוצאות על דמי ביטוח, אגרה, תיקונים, תחזוקה, צמיגים, אישורים ורישוי. זה נתח גדול מההוצאה הכוללת, כך שכל מה שצי רכב יכול לעשות כדי להפחית עלויות אלה, יכול להביא לשולי רווח גבוהים יותר. יעילות דלק נמוכה היא גם יקרה עבור הסביבה, במיוחד כשמדובר בכלי רכב בינוניים וכבדים המהווים 20% מפליטת הפחמן הקשורה לתחבורה.

תוכנות ניהול צי רכב המפקחות על ביצועי הצי ותחזוקתו, משתמשות בטלמטיקה לרכב כדי להשיג נראות בזמן אמת לפעולות הצי לצורך בקרה טובה יותר על צריכת הדלק, מה שמצמצם את העלויות הכוללות.

ריכזנו פה 6 טקטיקות שעוזרות לחיסכון בדלק:


1. אופטימיזציה למסלולים - קיצור דרך לחיסכון בדלק

הקילומטר היקר ביותר שתיסעו אי פעם הוא זה שלא הייתם צריכים לנסוע. תכנון נכון עשוי להוביל לחיסכון גדול. החל מביצוע אופטימיזציה של נתיבי הנהג וכלה בניתוח המקומות הטובים ביותר לתדלוק כלי הרכב שלכם, המטרה היא לקחת את המסלול הקצר והפחות יקר בכדי לחסוך זמן בדרכים וכסף בתקציב הדלק. יש להתחשב גם בהימנעות מפקקים ככל האפשר - רכב יכול להשתמש בכליטר דלק במשך כל 15 דקות שהוא עומד עם מנוע מופעל!

מציאת המסלולים היעילים לרכבי התחבורה של ימינו אינה משימה של מה בכך. זה כרוך במציאת המסלולים הקצרים ביותר עבור מספר נהגים המבצעים עצירות רבות, תוך חישוב סדר עדיפויות, לוחות זמנים לנהג ואילוצים רבים אחרים. בעידן המפות המקוונות ואפליקציות הניווט קל יותר לנהגים לנסוע בדרך המהירה והישירה ביותר ליעדיהם. עם זאת, מסלול מהיר הוא רק חצי הקרב. במסלול יעיל ישולבו כמה שיותר סידורים, פגישות ותחנות עסקים, כדי למנוע נסיעה לאותו מיקום מספר פעמים.

כשמוסיפים לקוחות חדשים או משנים תחנות, צריך לבדוק את המסלולים כדי לשפר את היעילות. על ידי בחינה מתמדת של ביצועי המסלול, תוכלו לזהות נסיעות שמקדימות או מאחרות בלוח הזמנים ולעדכן את המסלולים כדי לחסוך זמן ודלק.


2. תחזוקת רכב מונעת – המסלול המהיר לחיסכון בדלק

להתעלמות מבדיקות תחזוקה יכולה להיות השפעה רבה על צריכת הדלק בצי רכב, מכיוון שביצועי הרכב יכולים להיות מושפעים לרעה ממצב התחזוקה שלו. כל מה שגורם למנוע לעבוד קשה יותר מבזבז גז ומגדיל את הוצאות הדלק.

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו תחזוקת רכב טובה יכולה להפחית את עלויות הדלק:

• החלפת שמן בזמן - ככל שהשמן ישן ומלוכלך יותר, כך המנוע חייב לעבוד קשה יותר כדי להפיץ אותו.

• שימוש בשמן ברמת דירוג נכונה (רצוי לפי המלצת היצרן) – שימוש בדירוג שמן לא נכון יכול להוריד את יעילות הדלק בשיעור של 1-1.5%. זה קריטי במיוחד בטמפרטורות קפואות - מנוע שישב בן לילה חייב לעבוד קשה יותר במיחזור השמן הכבד יותר לפני שהוא מתחמם.

• החלפת מסננים בזמן - עלולה להשפיע לרעה על זרימת האוויר והדלק כאשר המסננים נסתמים.

מנוע מתוחזק היטב נמצא בדרך כלל בשיא היעילות התפעולית שלו, מה שמוביל ישירות ליעילות צריכת הדלק. ניהול צי רכב יעיל משלב שמירה על שגרת תחזוקת רכב מונעת, הכוללת החלפות שמן קבועות, בדיקות נוזלים, יישור גלגלים, שטיפה / מילוי מערכת הקירור והחלפת נוזל ההולכה, עשויה להניב חיסכון רציני.


3. מזעור סרק מנוע - הדרך לצי רכב ידידותי לדלק

עבור ציי רכב רבים, זמן סרק מנוע שורף את הרווחים. סרק מנוע, לא רק מגביר את צריכת הדלק, מעצים את שחיקת המנוע ומקצר את חיי הרכב, אלא גם משפיע לרעה על הסביבה.

כמות הדלק שרכב צורך בזמן סרק מנוע משתנה בהתאם לגורמים, כמו משקל, גודל המנוע וסוג הדלק. בנוסף, סרק מנוע גורם נזק רב יותר למנוע מאשר להתניע ולכבות, מכיוון שמנוע הפועל במהירות נמוכה (סרק) גורם לבלאי כפול בהשוואה לנהיגה במהירות רגילה. איגוד ההובלות האמריקני מעריך כי סרק יכול להעלות את עלויות אחזקת הרכב ב -2,000 דולר בשנה בנוסף לקיצור תוחלת החיים של המנוע.


4. הגבלת מהירות – הקטנת צריכת הדלק

לנהג יש את ההשפעה הגדולה ביותר על צריכת הדלק בצי רכב. תלוי בסוג הרכב, הרגלי נהיגה גרועים, כמו מהירות ובלימה קשה, גורמים לבזבוז דלק של 5% ו -33%. הנחיות להתנהגות נכונה בזמן הנהיגה היא אחת הדרכים היעילות ביותר לניהול הוצאות הדלק.

הפחתת מהירות היא דרך קלה לחיסכון בעלויות הדלק, שכן נהיגה ברכבים במהירות גבוהה יותר צורכת יותר דלק. למרות שרכבים שונים זה מזה, יש עליה בצריכת הדלק בסביבות 96 קמ"ש בערך. מהירות מופרזת יכולה גם לגרום לעצירות פתאומיות, להגדלת הבזבוז ולעלייה נוספת בעלויות הדלק. אחד הפתרונות המהירים הוא הגדרת בקרת השיוט, שתסייע לנהגים לשמור על מהירות יציבה ועקבית.

נהיגה אגרסיבית עלולה לפגוע בחיסכון הדלק בצי רכב, להוות סיכוני בטיחות ולהגביר את הבלאי. ניתן וצריך לשנות זאת ע"י מעקב אחר התנהגות הנהיגה ויצירת פרופילים של התנהגות נהיגה אישיים. ניתן להתמודד עם התנהגות נהיגה גרועה באמצעות תוכניות הדרכה ותגמול נאותות.


5. ניטור הצמיגים – הנתיב המהיר להורדת עלויות דלק

לחץ בצמיגים לא מהווה את החיסכון הגדול ביותר בדלק, אבל הוא חשוב. מעקב אחר לחץ הצמיגים יכול לסייע בניהול הוצאות הדלק של צי רכב, שכן צמיגים מנופחים כראוי שומרים על יעילות הדלק, מגדילים את אורך חיי הצמיג ותומכים בבטיחות הנהגים. צמיגים לא מנופחים מגבירים את התנגדות הגלגול (הלחץ שצמיג מתגלגל מפעיל על הכביש), וההתנגדות מאלצת את המנוע להשתמש ביותר דלק.

משרד האנרגיה האמריקני מעריך כי 4% עד 11% (15% –33% למשאיות כבדות) מצריכת הדלק בארה"ב קשורה להתנגדות גלגול. ירידה של 5% בהתנגדות הגלגול עשויה לשפר את צריכת הדלק לרכבים קלים וכבדים בכ -1.5%, כך שאם צי רכב מוציא 500,000 ש"ח בשנה על דלק, הפחתה של 1.5% פירושה חיסכון של 7,500 ש"ח לשנה.

ניפוח נכון ואחיד של הצמיגים יפחית את הלחץ של הצמיג על הכביש, שמוביל לבזבוז דלק. בנוסף, כמות האנרגיה שצמיגים מפעילים על הכביש כשהרכב בעומס יתר יכולה גם היא להשפיע לרעה על צריכת הדלק.


6. דלקן אוניברסלי – חיסכון בדלק וזמן

ניתן להשתמש בהתקן תדלוק אוניברסלי לניטור צריכת הדלק של הרכבים בצי רכב. דלקן אוניברסלי מיעל את תהליך התדלוק, חוסך בזמן ובעלויות הדלק ומאפשר מעקב בזמן אמת ושליטה בהוצאות הדלק. בעזרת נתוני תידלוק בזמן אמת, ניתן לנטר את העלות לקילומטר, ולהשוות את צריכת הדלק של כל הרכבים.

הדלקן משמש גם לבקרת צריכת הדלק לשם מניעת הונאות. בין אם זו הצהרה לא נכונה על צריכת דלק או שיבוש מד מרחק או אפילו מד מרחק לא תקין, אחד או כל אלה מהווים בעיה שצי רכב צריך לטפל בה.

באמצעות נתוני הדלקן הזמינים בכל עת, תוכלו ללמוד מתי והיכן בוצעו גניבת דלק או מילוי קצר. נקיטת אמצעי זהירות כדי להפסיק את הגניבה יקבעו סטנדרטים מתאימים בקרב נהגי הצי.


449 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

צור קשר

bottom of page